Rola przedstawicieli handlowych i regionalnych (których w Polsce jest obecnie około 2 miliony) w procesie sprzedaży jest bardziej rozbudowana niż nam się wydaje. Ich zadania nie ograniczają się do odwiedzania placówek handlowych i zbierania zamówień. Ich zadaniem jest nie tylko sama sprzedaż towarów, ale także profesjonalne doradztwo w zakresie danych produktów, dbałość o ekspozycję artykułów i troska o prawidłową rotację produktów w sklepie.
Przez ostatnie lata rola przedstawiciela regionalnego znacznie się zmieniła, podobnie jak jego kompetencje i wymagania, jakimi powinien sprostać. Im praca jest bardziej wymagająca, tym większe wymagania rekrutacyjne są stawiane przed potencjalnymi pracownikami. Pracodawcy poszukują kandydatów z wyższym wykształceniem i predyspozycjami przydatnymi w pracy z ludźmi.
Właściciele sklepów przyznają, że dobry przedstawiciel regionalny nie powinien przeszkadzać im w wykonywanej pracy, być rzeczowy, konkretny i rzetelny. Nie powinien zachowywać się natarczywie i wywierać zbyt dużego wpływu na właściciela. Według kupców w sprzedaży regionalnej zdarzają się osoby, które nie mają smykałki do wykonywanego zawodu, którym brakuje kwalifikacji i nie znają prezentowanych przez siebie produktów. Takim przedstawicielom zależy jedynie na zrealizowaniu własnego planu sprzedażowego, a nie na dobrych relacjach z klientem czy zadowoleniu klientów.