Niegdyś przedstawiciel regionalny był profesją i stanowiskiem podstawowym w firmie handlowej. To kluczowa oferta pracy dla przedstawiciela handlowego. Dziś stanowisko to jest coraz rzadziej spotykane. Dołożono mu obowiązków, bowiem za drogo firmę kosztowało utrzymanie jedynie osoby, która dba o wizerunek, promocję i prezentacje oferty.
Przedstawiciel regionalny dziś to najczęściej także handlowiec i marketingowiec w jedynym. Dba on o ofertę, ekspozycje produktów, jak również ciągłość zamówień, dostaw. W zależności od konkretnej firmy i jej struktury może być także merchandiserem, dostawcą, handlowcem.
Łączenie wielu funkcji w jednym miałoby sens, gdyby region oddziaływania był pomniejszany. Niestety tak się nie dzieje i tym sposobem klienci są zaniedbywani, gdyż jeden przedstawiciel posiada w regionie setki klientów, których nie jest w stanie na wysokim poziomie obsłużyć na bieżąco. Cierpi na tym jakość obsługi, relacje z klientem, niemniej zyskuje konkurencja i na rynku zauważa się mobilność klientów, którzy oczekując lepszego traktowania zmieniają dostawców co pewien czas. Zwykle o nowego klienta dba się w szczególności, stąd też warto złamać swą lojalność.